domingo, 29 de noviembre de 2009

Rendementen in Spanje uit het verleden....


... bieden ook geen garantie voor de toekomst. Dit zinnetje wat je in Nederland bij iedere commerciële uiting van een financieel bedrijf hoort of leest moet hier nog uitgevonden worden. Spanje loopt achter.... qua service niveaus, qua economie en qua bescherming van de klant.

Tijdens mijn werk als adviseur blijft het mij verbazen hoe slecht men geïnformeerd is door de financiële instellingen die keer op keer bewijzen grijpgrage geldmachines zonder inzicht en kennis van zaken te zijn.

Van de week ben ik bij filialen van BBVA en Bancaja naar binnen gelopen. Ik had €10.000 en of de dame (BBVA) en heer (Bancaja) in kwestie misschien suggesties voor mijn spaarcentjes hadden....

Uiteraard hadden ze die: DE-PÓ-SI-TOSZzzzzzzzzzzz.... vermoeiend vind ik dat.
Zonder een profiel op te stellen of naar spaardoelen etc. te vragen wilden ze mijn geld als ´pasivo´op de balans van de bank parkeren opdat deze er leuke rendementen mee kan behalen terwijl ze mij afschepen met een reële interest van 1,8%.

Ik gaf aan dat ik mijn geld in beleggingsfondsen wilde investeren. Dat vonden ze riskant, want je wist immers nooit wat de beursen gingen doen. Dat klopt inderdaad, ..op de korte termijn. Je hebt echter ook nog zoiets als de middellange- en lange termijn die altijd rendabel zijn (European & Global) aangezien de economie zich evolueert. Noem me eigenwijs maar feiten en fictie weet ik goed te scheiden.

Na mijn aanhouden (de aanhouder wint) adviseerden ze mij in beide kantoren(!) in de IBEX-35 (de Spaanse beurs) te investeren. Ibex-belegginsfondsen hadden immers 31,3% rendement gegenereerd over de laatste 11 maanden.

Ook daar hadden ze gelijk in. Die stijging is echter veroorzaakt door een 6-tal bedrijven en die gaan het IBEX-karretje voorlopig niet meer trekken... Met een werkloosheidscijfer van 18,9%, een schuld van banken aan bouwbedrijven die over de laatste 8 jaar met 850% is gestegen en een zogenaamde morosidad (achterstallige betalingen) van 5% die in werkelijkheid veel hoger ligt is de Spaanse stier voorlopig even uitgerend. Die rendementen van gisteren liggen immers in een grijs verleden.

Tijd om naar het heden en de toekomst te kijken. De Deutsche ekonomie heeft zojuist voor de 2e keer op rij haar BNP (Bruto Nationaal Produkt) zien stijgen, de Europese inwoners krijgen vertrouwen in het herstel van het oude continent en de VS en Japan tonen ons het eerste herstel. Dat is goed nieuws.

Zonder straks achter de feiten aan te lopen investeer ik op persoonlijke titel in Europese- en wereldfondsen. De Europese economie zal niet explosief verbeteren in een jaar tijd, maar geef het die middellange termijn en je behaalt leuke rendementen in de toekomst. Velen zijn op zoek naar het ´fondo bomba´, maar die hebben het niet begrepen: een fonds is niet ontwikkeld voor de korte termijn.








No hay comentarios:

Publicar un comentario