10 jaar geleden begon ik mijn carrière met een traineeship bij de ING, waar ik de ins en zeker ook de outs van Neêrlands GROOTSTE financiële dienstverlener leerde kennen. Jaren later kwam ik bij Neêrlands GROOTSTE bank terecht, beter bekend als De bank (met copy-paste in Spanje komen we uit op La Caixa, maar dat terzijde).
Beide vond ik mooie, efficiënte bedrijven met een sterke focus op zowel de klant als de commercie. Echter, als je alleen maar dat oude model van die dikke Mercedes hebt gereden weet je nog niet hoe lekker die Lexus, die markttechnisch veel kleiner is, rijdt én hoeveel voordeliger die is. Start your engines! Resumerend: met mijn huidige kennis durf ik te stellen dat beide grote, trage machines waren waarbij het beslissingsproces over minimaal 5 schijven loopt (autonome divisies daargelaten).

Na verschillende banken onder de loep te hebben genomen en mijn mening bij de Bank of Spain te hebben getoetst stuitte ik op een kleinere, maar uiterst sterke, betrouwbare en efficiënte instelling: Fibanc Mediolanum. Even voor de duidelijkheid: de Bank of Spain (Banco de España) is de hoogste financiële entiteit van Spanje en rapporteert rechtstreeks aan de Centrale Europese bank.
To the point, zal je als Nederlandse lezer denken en gelijk heb je. We laten ons niet makkelijk afleiden door grote marketingcampagnes en blahblah en zoeken veelal naar wat er écht toe doet. Wat er écht toe doet is de veiligheid van je geld. Hoe groot een bank is zegt niets over haar solvabiliteit en (dus) over de veiligheid van je spaarcenten. Lehmann, Citibank & de eerder besproken Nederlandse grootheden zijn sprekende voorbeelden.
De solvabiliteit van een bank wordt bepaald door de zogenaamde BIS Ratio. Deze wordt uitvoerig beschreven in het verdrag van Basel II (hoe hoger de ratio hoe veiliger je geld). Tijd

BIS Ratio Santander: 11,16%
BIS Ratio BBVA: 11,20
BIS Ratio gemiddeld Spanje: 11,55%
BIS Ratio Fibanc Mediolanum: 41,65%
Als we daarbij optellen dat laatstgenoemde door Business Week is uitgeroepen tot 1 van de 50 meest efficiënte bedrijven van Europa (no. 17) én aan de onderkant zit van het aantal klanten klachten (Banc of Spain) dan trek ik de conclusie dat groot zijn (in dit geval) zeker niet belangrijk is.